• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71741
+
-

کلیبر؛ مهیای برپایی چهارمین دوره جشنواره زغال‌اخته

فرماندار کلیبر: هدف اصلی برگزاری این جشنواره، حذف حلقه‌های واسطی است که مانع از فروش این محصول با قیمت واقعی می‌شوند

کشاورزی
کلیبر؛ مهیای برپایی چهارمین دوره جشنواره زغال‌اخته

مدیر جهاد کشاورزی کلیبر از برگزاری چهارمین دوره جشنواره زغال‌اخته در این شهرستان خبر داد. به گزارش تسنیم «علی نجفی» با اشاره به این‌که شهرستان کلیبر 4 ظرفیت اعم از کشاورزی، دام‌پروری، گردشگری و زراعت دارد، اظهار کرد: امسال با آن همه خشکسالی و سرمازدگی برداشت محصول باغی زغال‌اخته نسبت به سال‌های گذشته زودتر آغاز شده است و شرایط به گونه‌ای است که باردهی زغال‌اخته در هر هکتار یک تن افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: برای معرفی هرچه بیشتر زغال‌اخته که یکی از مهم‌ترین تولیدات باغی شهرستان کلیبر و منطقه قره‌داغ است، چهارمین دوره جشنواره این محصول را در کلیبر برگزار می‌کنیم. وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال 550 تا 600 تن زغال‌اخته از باغ‌های کلیبر برداشت شود، اظهار کرد: درختان زغال‌اخته کلیبر بدون این‌که از مواد شیمیایی و کود و سم استفاده شود به صورت ارگانیک به بار می‌نشینند و پیش‌بینی ما این است که امسال بتوانیم بیش از 600 تن زغال‌اخته از باغ‌های کلیبر برداشت کنیم.

هر سال از هر هکتار از باغ‌های زغال‌اخته کلیبر در حدود 2100 تا 2200 کیلوگرم زغال‌اخته برداشت می‌شد ولی امسال با عنایت خداوند متعال میزان برداشت محصول از هر هکتار از باغ‌های زغال‌اخته به 3500 کیلوگرم می‌رسد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر با تاکید بر این‌که زغال‌اخته در سطح 126 هکتار کشت می‌شود، ابراز کرد: نزدیک به 9 هکتار دیگر نیز با اصلاح باغ‌ها و کاشت درختان جوان هنوز به باردهی نرسیده‌اند. 


حذف حلقه‌های واسطه‌ای 

فرماندار شهرستان کلیبر هم با تاکید بر اهمیت برگزاری باشکوه جشنواره زغال‌اخته اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این جشنواره، غیر از ایجاد نشاط اجتماعی، حذف حلقه‌های واسطی است که مانع از فروش این محصول با قیمت واقعی می‌شود.  «رسول خدابخش» با ابراز نگرانی از قیمت پایین زغال‌اخته و عدم صرفه اقتصادی برای باغداران کلیبری افزود: قیمت 3هزار تومانی برای خرید هر کیلو زغال‌اخته اسفبار است. 

وی با بیان این‌که از همین امروز باید افزایش قیمت خرید زغال‌اخته از باغداران دیده شود، گفت: برای تحقق این موضوع، تعاون روستایی و بخش خصوصی همکاری فوری و جدی داشته باشند. خدابخش تاکید کرد: اصلاح باغ‌های سنتی و غیرثمرده باید در اولویت جهاد کشاورزی قرار گیرد. گام‌هایی آغاز شده که باید تشریح شوند. وی بیان کرد: صادرات زغال‌اخته‌ تازه را در دستور کار قرار دهید. انتظار دارم دست‌کم 200 تن از این محصول را برای عرضه به بازار به شکل تازه‌خوری از باغداران خریداری کنید. 

فرماندار کلیبر بر لزوم توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به تبلیغات محیطی جشنواره زغال‌اخته در تبریز، اهر و جاده‌های منتهی به شهرستان تاکید کرد. چهارمین دوره جشنواره زغال‌اخته روز پنجشنبه، 31 مردادماه، مصادف با ولادت امام موسی‌کاظم علیه‌السلام در شهرستان کلیبر برگزار می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید